El text líric. Definició i característiques.
El llenguatge literari . El comentari de text.
La cançó com a text líric.
CULTURALS.
Atenció i curiositat per aprendre.
Continguts transversals: educació per a la pau, moral i cívica. l’educació per a la igualtat d’oportunitats d’ambdós sexes.
LINGÜÍSTICS.
Llenguatge per a la unitat: vocabulari i estructures.
Vocabulari relacionat amb la lírica: poema, poesia, vers ,estrofa, tornada, líric/-a, rima
Llenguatge dels recursos literaris: metàfora,símil, epítet; anàfora, sinestèsia, antítesi, paral.lelisme ,paronomasia, el.lipsi ..
Vocabulari de la mètrica:síl.laba, sinalefa, vers, estrofa, tornada; rima...
Substantius,adjectius i verbs per a comentar el text: contingut, resum, tema i estructura; anàlisi de la forma, figures retòriques; subjectiivitat, subjectiu/-iva; tractar, parlar, dir, expressar, definir, identificar,anomenar, reconèixer, reproduir, enumerar, descriure, comparar, classificar,analitzar, etc.
Estructures: Oracions simples i compostes,atributives, impesonals, explicatives, argumentatives , interrogatives, exclamatives..
- Llenguatge per a la interacció.
- Preguntes a l’alumnat: “Què es tracta en el text/ en la cançó? ; Qual és el seu tema/ contingut o el seu sentit?”; “Quina és la seua estructura o divisió en parts de contingut?”; “Qual és la forma d'expressió d’aquest text?”;” On es troba la tornada?”; Què figures retòriques podem trobar en la cançó?”...
- Ordres: “Identifica tres metàfores en el text i interpreta amb les teues paraules allò que l’autor vol expressar”; “Subratlla tots els adjectius calificatius i senyala el substantiu al qual fan referència”; “Escriu a la teua llibreta el comentari de text de la cançó”...
- Debats:” Una cançó és un text líric o no ho és?” Exposa els teus arguments a favor o en contra d’aquest enunciat. Registre: estàndard i ús de tecnicismes de Literatura.
- CRITERIS D’AVALUACIÓ.
- Captar les idees essencials i les intencions de textos lírics orals i escrits
- Utilitzar el valencià per a expressar-se de forma oral i per escrit de la manera més adient per a cada situació comunicativa (formal i informal).
- Reconèixer els principals recursos literaris i utilitzar-los a la seua vida quotidiana i en els seus treballs més formals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario