Recursos sintàctics | ||
Recurs | Exemple | Ús |
Hipèrbaton Alteració, en una oració, de l’ordre normal de les paraules. | Yo soy ardiente, yo soy morena,
yo soy el símbolo de la pasión
de ansias de goces mi alma está llena.
¿A mí me buscas? –No, es a ti, no.
| L’ordre lògic seria: mi alma está llena de ansias de goces. |
Anàfora Repetició d’una o més paraules al començament d’alguns versos o oracions. | Volverán las oscuras golondrinas
en tu balcón sus nidos a colgar,
(…)
Volverán las tupidas madreselvas
de tu jardín las tapias a escalar…
Gustavo Adolfo Béquer
| La repetició de la paraula volverán destaca la idea de retorn. |
Paral·lelisme Repetició de dues o més unitats diferents, reiterant dues o més estructures gramaticals. | Los suspiros son agua y van al aire,
las lágrimas son agua y van
al mar.
G.A.Bécquer
| D’una banda, observem un paral.lelisme sintàctic que engloba la totalitat dels dos versos, i de l’altra un paral.lelisme lèxic en què es repeteixen paraules exactes (senyalat amb negreta). |
Asíndeton Supressió intencionada dels nexes que uneixen paraules o oracions. | Car sóc també molt covard i salvatge
I estimo a més amb un
Desesperat dolor
Aquesta meva pobra, bruta, trista, dissortada pàtria.
Salvador Espriu
| Mitjançant l’acumulació d’adjectius separats per comes i sense l’ús de la conjunció i, s’aconsegueix una major expressivitat i dinamisme. |
Polisíndeton Unió innecessària de paraules o oracions mitjançant nexes, amb la finalitat de destacar cadascun dels termes. | …i allò etern em revé
i les èpoques mortes i la d’ara
vivent, i el so que fa…
G. Leopardi
| La unió de paraules amb la conjunció i aconsegueix de ressaltar el significat de cada paraula i que el lector es fixi més en cadascun dels termes. |
En aquestas taules hem vist els principals recursos literaris agrupats segons el seu significat (recursos semàntics, sintàctics i fonètics), amb la descripció, exemple i explicació dels versos on s' utilitza el recurs del llenguatge literari.
Una vegada aclarits aquests termes, veuren els objectius, continguts i criteris d' avaluació, a més de l' activitat sobre el comentari de cançons i textos lírics.
No hay comentarios:
Publicar un comentario